Werkwijze en spelregels
Stap 1: Je hebt een goed idee dat voldoet aan de volgende punten:
- Er is een duidelijk, uitgesplitst plan en haalbare begroting/ kostenplaatje voor de organisatie en uitvoering van het initiatief;
- Het idee komt ten goede aan en is toegankelijk voor de inwoners van gemeente Zevenaar;
- Het idee heeft geen commercieel, politiek of religieus doel;
- Minimaal drie inwoners van verschillende adressen zijn betrokken bij het idee en jullie verzorgen zelf de uitvoering.
Stap 2: Meld jullie idee aan op deze website
Als je het initiatief hebt aangemeld, gaan wij met jullie in gesprek. Daarbij bespreken we wat jullie willen bereiken en hoe dat binnen Zevenaar Doet past. Belangrijk daarbij is dat het idee moet voldoen aan een aantal spelregels* (zie hieronder).
Stap 3: Het initiatief wordt beoordeeld
We hebben een richtlijn van maximaal €5.000 per initiatief. Heb je een idee dat meer kost? Neem dan contact op met de regisseur van Zevenaar Doet.
Stap 4: Akkoord?
Dan kunnen jullie de volgende stappen zetten om het idee te behalen. Denk daarbij aan een plan hoe je buurtgenoten over het initiatief wilt informeren of een plan om zoveel mogelijk waardebonnen in te zamelen.
Spelregels
Jullie voeren het initiatief zelf uit
- Zevenaar Doet is bedoeld voor activiteiten die af en toe plaatsvinden;
- Er is sprake van vrijwillige inzet en/of bijdrage in goederen en/of een financiële bijdrage door inwoners;
- Als er voor jullie initiatief andere financiële mogelijkheden zijn, verwijzen we jullie daarnaar door;
- Als het initiatief invloed heeft op anderen, betrekken jullie hen erbij;
- Wanneer het om een ‘duurzaam’ initiatief gaat, moet het positief bijdragen aan mens en/of milieu.
Het initiatief valt binnen de geldende wet- en regelgeving
- Bij het plaatsen van een fysiek object in de openbare ruimte of algemene ruimten zorgt de initiatiefnemer voor het heel, veilig en schoonhouden hiervan. Indien dit niet gebeurt, brengt de gemeente de ruimte terug in originele staat;
- Bij een initiatief in de openbare ruimte moet de afdeling BFL (Beheer Fysieke Leefomgeving) van de gemeente toestemming geven. Hiervoor wordt mogelijk een overeenkomst over afgesloten. Daarnaast moet jouw initiatief de steun hebben van de meerderheid van de betrokken personen/ omwonenden. Dit kun je laten zien met een handtekeningenlijst waarop je je initiatief hebt omschreven. De afdeling BFL bepaalt wie die betrokken personen zijn;
- Jullie checken voorafgaand aan het aanmelden van het initiatief of een vergunning benodigd is. Daarnaast zorgen jullie zelf voor het verkrijgen van eventuele benodigde vergunningen. Kijk voor meer informatie op zevenaar.nl/vergunningen.
Jullie gaan zorgvuldig om met gemeenschapsgeld
- Geld inzamelen kan alleen voorafgaand aan realisatie van het initiatief (er is dus geen bijdrage mogelijk voor kosten die al gemaakt zijn);
- Jullie mogen het Zevenaar Doet budget alleen uitgeven aan kosten die op je begroting staan. Daarnaast kun je pas spullen aanschaffen als je initiatief is goedgekeurd;
- Er kan geen bijdrage gevraagd worden voor eten en drinken;
- Maximaal €200,- huur van een accommodatie mag met Zevenaar Doet-waardebonnen betaald worden;
- Eventuele inkomsten uit een initiatief worden gebruikt voor het initiatief zelf;
- Het initiatief heeft geen winstkenmerk of een privaat belang;
- Bij het aanschaffen van materialen blijven deze beschikbaar voor andere initiatieven en initiatiefnemers. Jullie kunnen de materialen via de website aanbieden bij andere initiatiefnemers door te klikken binnen het initiatief op ‘middelen bijdragen’;
- Wordt het streefbedrag niet gehaald, dan vervalt het opgehaalde bedrag terug aan de Stichting Zevenaar Doet. Heb je 80% of meer opgehaald, dan bekijken we hoe het initiatief toch door kan gaan. Probeer een duidelijke en uitgesplitste begroting te maken zodat jullie niet tussentijds de begroting aan hoeven te passen;
- Na afloop van het initiatief leveren jullie een overzicht in van de uitgaven inclusief bonnen en facturen. Dit kan digitaal via de website van Zevenaar Doet;
- Bij het inhuren van derden moet een factuur ingeleverd worden waarop een Kamer van Koophandel-nummer en BTW-nummer is opgenomen;
- Als na uitvoering van het initiatief toch geld over is, storten jullie dit bedrag terug naar de Stichting Zevenaar Doet. Hebben jullie onverhoopt toch meer waardebonnen verzameld dan nodig is voor jullie initiatief? Geef ze dan terug aan de eigenaar of zoek contact op met een van de regisseurs.
Donateurs en andere geïnteresseerden worden op de hoogte gehouden
- Jullie plaatsen na afloop van het initiatief een verslag met foto of video ter inspiratie op de website Zevenaar Doet. Dit is ook voor en ter verantwoording aan de donateurs en alle inwoners van de gemeente Zevenaar;
- Jullie bepalen zelf hoe je dat wilt doen. Doe dit in ieder geval op de website Zevenaar Doet;
- Deel een update als er iets verandert in de uitvoering.
De gemeente Zevenaar beslist over de maximale bijdrage en houdt zich het recht voor om initiatieven geen financiële ondersteuning te bieden.
Lees hier de Voorwaarden en het Privacybeleid van Zevenaar Doet.
Heb je vragen?
Kijk dan bij 'veelgestelde vragen' voor antwoorden op veel vragen.
Meer hulp nodig? Neem dan contact op via 0316 70 02 56 of per e-mail helpdesk@zevenaardoet.nl.
Nieuwsbrief
Houd mij op de hoogte van:
Privacy instellingen
Privacy instellingen
Update privacyverklaring
We hebben onze privacyverklaring geüpdatet.
Als u verder wilt gaan, moet u akkoord gaan met de nieuwe privacyverklaring en een keuze maken uit de volgende opties:
Je bent nu uitgeschreven voor de e-mail:
Per ongeluk uitgeschreven? Jezelf opnieuw inschrijven
Je bent nu ingeschreven voor de e-mail:
Per ongeluk ingeschreven? Jezelf uitschrijven
Account aanmaken
Inloggen
Fijn dat u mee wilt doen aan Zevenaar Doet! Om dit te kunnen doen heeft u een account nodig en moet u ingelogd zijn.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Initiatief aanmelden
Om een initiatief aan te melden, moet je eerst inloggen met je account of een account aanmaken.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Aanvullende gegevens nodig
Je hebt nog niet alle verplichte persoonsgegevens ingevuld om een initiatief aan te kunnen melden. Wij missen nog jouw adres en/of telefoonnummer.
Je account is aangemaakt!
Je kunt nu inloggen met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord.
Je kreeg van ons een e-mail ter bevestiging van het aanmaken van je account.
Heb je geen mail ontvangen? Wellicht is het mailtje dan in de spam/junk map gekomen.
Is dit ook niet het geval? Neem dan even contact met ons op via 0316 70 02 56